BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 15, 2011

anak soleh anak solehah

Assalamualaikum
bukan kah menjadi seorang anak itu tugasnya menjadi anak yang soleh @ solehah.benar bukan??
saat dan tika ini, jiwa aku tersentuh melihat perlakuan seorang anak yang sanggup mengucap kata2 nista buat si ayah. mungkin si ayah itu salah, si ayah itu hilang pertimbangan, si ayah itu tidak dapat memberi keputusan sejajar dengan keputusan kita, tetapi..dia tetap ayah.

saat aku terbaca sesuatu yang pasti menyinggung perasaan si ayah yang telah ditaip oleh si anak di laman sosial..aku jadi malu. bukan nak kata aku ni manusia yang baik..bukan nak kata aku ni manusia terpuji, tetapi aku malu nak mengutuk atau mengucap rasa tidak puas hati terhadap ibu bapa aku sendiri di khalayak ramai. bukan seorang anak itu harus menjaga maruah ibu bapa nya??

aku juga manusia yang  yang pernah melakukan kesilapan. mungkin ketika usia ku yang baru meningkat remaja, aku jadi manusia yang menyusahkan ibu bapa. bebelan mereka menjadi asam garam hidup aku. tetapi aku tidak pernah membenci mereka. mereka nadi hidup aku. nakal2 aku, aku tetap perlukan mereka. syukur...aku mendapat taufik dan hidayah Allah, sedikit demi sedikit aku berubah.
dalam erti kata lain.. anak itu senakal-nakal anak, masih perlukan ibu bapa mereka untuk teruskan hidup. (ok..ini TAK  termasuk anak yang sembelih ibu bapa diorang. Astagfirullah..jauhkan dari kita)

sejujurnya..
terimalah apa yang ibu bapa kita cakap walaupun bagi kita, diorang salah, diaorang tak nampak apa yang kita nampak..

sesungguhnya perkara yang baik bagi kita belum tentu baik 
dan
yang tidak baik belum tentu tidak baik

sayangilah mereka sebelum mereka menghembuskan nafas yang terakhir



notabukulali : so sory..entry tak brape menusuk. sebab...mama kt sebelah!!! ahahaha... TAK feeling kot. 


0 comments: