BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 8, 2012

kawen muda baek, bercerai awal laknat. ada bran?

assalamualaikum. hepi sunday. hepi ada air ukm. ahaks! hepi mandi, hepi basuh baju, hepi mkn guna tangan, hepi hepi. yee..hepi hepi. =..="

oh, kawen muda. seronok? kau seronok ape? ehem.


A: kau da lame kawan dengan dia kan? xde rasa nak kawen ke?
B: lame..kawen? nak kawen tapi..
A: tapi ape..
B: family, duit..blablabla
A: tapi dari kau buat dosa, baek kau nikah.
B: ... (diam)

entry khas untuk sahabat aku yang nak kawen. nak bernikah. aku tumpang gembira. memang aku jugak mahu (skema) tapi..ahh...ape pulak cite sal aku!

ye..kawan baek aku. mahu bernikah. umurnya sama dengan aku. 21.. ya..juga sedang dilamun cinta. dan mahu menamatkan zaman bujang. beza cuma dia lelaki dan aku perempuan, bukan pondan atau hape2. aku suka. ye..aku suka..bukan aku jeles!! 

dia: sya..aku nak nikah.
aku: oh..kau da pk betol2?
dia: aku nak pujuk dan yakinkan family aku yang aku da sedia.
aku: bila kau nak nikah? lepas grad?
dia: secepat mungkin. ni je jalan yang terbaek.
aku: moge itu yang terbaek. cepat2 nikah.
dia: kau penah dengar nikah khitbah?
aku: nikah gantung? aku pernah bincag dgn dia.. (fullstop)
dia: kau tak tahu kebaikan disebalik pernikahan.
aku: ....

kawan, tahniah. 
tahniah kerana kau betol2 mahu hubungan itu berakhir dengan sebuah pernikahan. aku dan kau berfikir. ya..banyak orang..menceritakan kebaikan nikah gantung. kawen  muda. kawen masa belajar. dan tak kurang ada yang bahagia namun tetap ada juga yang berduka. ya..tak salah keputusan kau.cuma jangan terburu-buru. jangan bercakap tentang kebaikan itu selagi kau tak mengalami. dan mengikut statistik, penceraian itu semakin meningkat. adakah kerana mengejar status kawen muda, bila da tak muda, bercerai. erm.

oh ye..kau yakin, kau tak kan buat isteri kau mengandung dan membuat kau kene (MESTI) teman dia dikala dia muntah2, dia morning sickness, dia sakit. kau mampu??? fikir balik.
kau cakap mengandung itu dapat elakkan. ye..mcm sepupu aku. merancang untuk tidak mengandung dengan ***************************************** ok..kau fikir la sendiri tapi dengan izin Allah, dia tetap mengandung. kau jangan main2. "KUN FAYAKUN". kau disana, dia disini. jika dia tak kuat? setakat memberi semangat dengan kata-kata. kau ingat dia kuat? jangan silap percaturan. hidup sentiasa punya pilihan.

kawen muda mengelakkan dosa. ye.aku setuju. 500%. sangat setuju tapi kalau bercerai awal? LAKNAT. ada kau fikir. oh ye..kau cakap..itu kawen kerana nafsu. ye..kawen dan nikah kerana nafsu tetapi mana pergi keindahan disebalik pernikahan yang kau cakap tu? dan kenapa org yang bernikah bertahun-tahun tetap bercerai. bukan kau cakap nikah itu indah?

kawan..jika kau kata itu jalan terbaek. kau sebenarnya belum matang. belum yakin. kata-kata kau seperti mahu menutup rasa insure kau didalam hati kau. rasa ketakutan kau terhadap kehilangan diri nya. sedangkan kau tahu kau bukan siapa-siapa yang mahu melawan takdir. 

dia: aku tga istikharah sya
aku: bincag dgn dia. kau bukan nak kawen dgn diri kau sendiri.
dia: lepas2 aku istikharah aku bincang.
aku: okey!

kawan..bukan aku menolak pernikahan muda. bukan aku menolak jika jodoh aku awal. bukan juga aku benci melihat kau berbahagia cuma aku mahu kau berbahagia hingga ke syurga. kawan, fikir betol2. kau punya keluarga, kau jugak kawen dengan manusia. manusia itu juga penya keluarga. fikir betol-betol. 

aku diam. aku juga berfikir sejenak. berkahwin indah dan tak juga indah. jika kau bersedia untuk bahagia, kau juga bersedia untuk berduka. bersedia untuk di uji. ya. kuatkan hati. kuatkan semangat.



aku serius.
bukan serius untuk berkahwin awal.
tetapi serius bahawa bercerai itu laknat.
BERSEDIA.

aku doakan kau bahagia.
kau yang bergelar kawan.
semoga dia memang sebenarnya tulang rusuk kiri kau.
yang dekat di hati.
bukan di kaki atau bukan juga di kepala.


0 comments: